ideas & more Studienpreis zum zweiten Mal verliehen

18.07.2017

Auszeichnung für herausragende studentische Leistungen

Bei schönstem Wetter und sommerlichen Temperaturen öffnete die Universität ihre Pforten für Freunde und Gäste. Mit einem akademischen Festakt und dem anschließenden traditionellen Fassanstich im Festzelt eröffnete Prof. Dr. Stephan Dabbert, der Rektor der Universität, das gemeinsame Sommerfest. Ein buntes Programm wurde geboten: Ob bei schwäbischen Köstlichkeiten und Freibier im Festzelt, auf dem internationalen Studierendenjahrmarkt oder beim Tanz im Foyer des Schlosses – die Universität zeigte sich den zahlreichen Besuchern von ihrer schönsten Seite. Am darauffolgenden Tag der offenen Tür stellte die Universität mit rund 100 Programmpunkten die vielfältigen Bereiche der Lehre vor und lud ein, die unterschiedlichen Institute und Forschungsfelder kennenzulernen. Ein weiteres Highlight stellte die feierliche Auszeichnung von Studierenden und Wissenschaftlern dar, die mit Preisen und Stipendien im barocken Balkonsaal geehrt wurden. Die über dreißig Auszeichnungen in diesem Jahr zeigen deutlich, dass herausragende Forschung an der Universität Hohenheim großgeschrieben wird. ideas & more freut sich ganz besonders darüber, bereits im zweiten Jahr einen eigenen Preis für den Fachbereich Wirtschaftswissenschaften insbes. Financial Management zur Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses verleihen zu können. Wir möchten mit diesem Preis junge Studierende in der wirtschaftswissenschaftlichen Forschung motivieren und sie für ihren weiteren Lebensweg unterstützen.

Der mit 1.000 Euro dotierte Preis ging dieses Jahr an Sara Derr, die von Prof. Dr. Hachmeister für ihre außergewöhnlich gute Masterarbeit zu dem Thema „Industry Specialization, Audit Quality, and Consulting Activity of Audit Firms in Germany“ vorgeschlagen wurde. Die Studentin überzeugte die Auswahlkommission durch das innovative Thema ihrer Arbeit und die besonders gewissenhafte und präzise Durchführung ihrer Studie. Sara Derr untersuchte in ihrer Arbeit den Zusammenhang zwischen der Industrieexpertise, der Qualität der Beratungsleistung und der Beratungsaktivität deutscher Unternehmensberatungsgesellschaften.

Industry Specialization, Audit Quality, and Consulting Activity of Audit Firms in Germany von Sara Derr

Audit firms operate in a challenging environment with a diverse set of stakeholders, highest regulatory requirements and dynamics that have triggered profound changes shaking up the market for auditing services in the recent past. In addition, claims have been made that specialization and distinct competencies are of more importance than independence in order to assure highest audit quality. The respective challenges have kept and will keep audit firms and their stakeholders on their toes. Therefore, it is highly interesting to take a deeper look into the relation of specialization, audit quality as well as consulting activities of audit firms.

In general, audit has the purpose to provide assurance of the integrity of financial information to all stakeholders, especially to investors. Theoretically, audit quality is positively related to the integrity of financial information which is the root for trust in the stewardship of management and investment decisions.

The motivation of auditors to grant proper financial reporting quality, differ across countries. In Germany auditors are concerned with the proper quality of their work due to the principle of substance over form, which is codified in both, the IFRS and the HGB. Furthermore, auditors need to differentiate themselves from their competitors. For instance, specialization on a certain industry increases the ability to provide more distinct services to a relatively large group of clients and, therefore provide higher audit quality. Moreover, it can be presumed that frequent audit activity in a given industry improves the understanding of the peculiarities of this industry sector. Within the same firm auditors can also share knowledge and best practices. Additionally, the motivation of industry specialist auditors to correct or report misstatements is higher in order to protect their market share. Based on this argumentation as well as empirical research it is inferred that industry specialists provide higher audit quality.

We extracted ambiguous perceptions running a complex regression model to determine the relation between auditor industry specialization and audit quality. First, internal specialization results in lower audit quality for clients in industries where auditors are internally specialized in. Second, the examined data shows that auditor industry specialization results in either no relation to audit quality or even a lower audit quality for specialists’ clients. It might be the case that some of the specialist auditors are not able to apply the industry specific knowledge and therefore do not provide higher audit quality to their clients where in contrast few of their competitors can. However, auditor specialization is still considered an important determinant of audit quality.

The investigations also pertains to the relation between auditor industry specialization and engagement as buy side advisor in transactions with a target company that is doing business in the sector the auditor is specialized in. The examined data shows that some audit firms are quite active in transaction advisory. Unexpectedly, we recognize that the internal consulting share within the sector where the auditor is specialized in is higher than the auditor’s internal audit share. It seems that auditor industry specialization, other than the internal specialization, is not a relevant indicator for transaction advisory market shares.

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